... Of, in het geval van positieve overdracht, in een flow van wederzijdse bewondering die kan maken dat de hulpverlener te openhartig is over zichzelf en de cliënt ervan kan weerhouden zijn pijnlijke kaarten op tafel te leggen. 

Deze bijscholingsdag is bedoeld voor therapeuten en coaches die hun inzicht in overdracht en tegenoverdracht aanmerkelijk willen verdiepen en bereid en in staat zijn om het eigen professionele handelen onder de loep te nemen.

Tijdens deze trainingsdag staan een aantal overdrachtsfenomenen centraal:

  • Wat is overdracht en tegenoverdracht precies en hoe ga ik om met tegenoverdracht?
  • Hoe kan ik als hulpverlener zo snel mogelijk de overdracht van de cliënt herkennen waardoor in de sessies geen oude patronen hoeven te worden herhaald met alle gevolgen van dien.
  • Bewustwording en inzicht in de eigen overdracht op de cliënt waardoor storende frustraties van hulpverlener en cliënt voorkomen kunnen worden.
  • Hoe kunnen de nieuwe inzichten en opgedane kennis worden toegepast in de eigen praktijk.
  • Op welke wijze kan de hulpverlener zich eenzijdig, op energetisch niveau, bevrijden van belemmerende (tegen)overdrachtsgevoelens.

Het belangrijkste doel van deze dag is dat je door wat je hebt geleerd met een verrijkt gevoel naar huis gaat en je (nog) doortastender en met (nog) meer plezier je werk zal doen.

 

Meer info...

local

... je empathische houding, vraagstelling, protocolgebruik worden naar een hoger platvorm getransformeerd. De EMDR masterclasses worden onder deskundige begeleiding van René Veraar, EMDR specialist en docent, begeleidt om praktijkgerichte verdieping te krijgen in je eigen persoonlijke ontwikkeling binnen de EMDR behandeling als ook een professionalisering van de EMDR methodiek om de effectiviteit te verdiepen.  Deze masterclasses worden gegeven in een groepsgrote tot maximaal 9 deelnemers in een exclusieve opstelling en zal geheel verzorgd worden met een gezamenlijk lunch. Dit om de groepscohesie van de dag zo min mogelijk te doorbreken.

Deelnemers sturen voor aanvang van de masterclass een praktijk ervaringscasus in met methodieke- en persoonlijke vraagstukken (info@bivt.nl). Het onderwerp van de masterclass dient als casus de richtlijn te zijn. Een masterclass kan als onderwerp hebben 'ongecompliceerd meertarget of gecompliceerd meertarget' gericht op Type I of II problematiek.

Meer info...

local

Door middel van oplossingsgerichte gespreksvoering wordt door de therapeut onderzocht welke oplossingen al werken bij de cliënt. Vaak is de cliënt nog niet bewust dat deze al in hem aanwezig zijn of dat hij deze in mindere mate al toepast. Zo wordt de oplossing vanuit de cliënt zelf gevonden. Dit sluit meer aan, waardoor de regie weer bij de cliënt is en deze meer invloed op zijn eigen leven kan hebben.

De therapeut gebruikt hiervoor verschillende interventies zoals het stellen van de „Wondervraag”, het gebruik maken van schaalvragen en het zoeken naar uitzonderingen. Het opbouwen van een goede werkrelatie staat hierbij centraal.

Meer info...

local

... hierop aan te passen.

Bij een verborgen behoefte heeft het ego de kracht deze te overschaduwen waardoor de behoefte het bewustzijn niet bereikt en ontwikkeling stagneert. Door het ego te doorzien neemt de kracht van het ego af waardoor ruimte vrij komt om de verborgen behoefte te ontdekken. De kracht verschuift van het ego naar de wezenlijke behoefte. Een fundamenteel inzicht ontstaat waardoor de oorspronkelijke coachvraag hergedefineerd wordt tot een kernachtiger thema.  

Om zover te komen werken we met het MOK interventiemodel. In vier stappen wordt een cliënt in ontspanning van erkenning naar aanvaarding en vervolgens tot een vaststelling van de verborgen behoefte geleid. De tijdsduur van dit proces kan uiteen lopen van één sessie tot een aantal sessies. De uitdaging voor de begeleider is om efficiënt en consequent te blijven door bij afdwaling iedere keer weer compassievol terug te keren naar de MOK interventies. Uiteraard wordt deze werkwijze vooraf met de cliënt afgestemd. 

De ingrediënten van het MOK interventiemodel bestaan uit meditatie (mindfulness), zelfonderzoek, lichaamsgerichte oefeningen, visualisaties en specifieke bewustzijnsoefeningen. Het gedachtegoed achter het MOK interventiemodel is gebaseerd op
elementen uit de boeddhistische psychologie.

De lesstof wordt benaderd op cognitief-, emotioneel- en fysiek niveau en is gericht op de eigen ervaring.

Meer info...

local

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: