Tekenen als interventie

Vorm: Bijscholing
Vakcategorie(ën): Coaching/Counselling / Kindertherapie


Terug

Omschrijving Tekenen als interventie

Het plezier van het tekenen, of het opnieuw beleven van het tekenen wordt door velen positief ervaren. Kinderen zullen als vanzelf gaan tekenen, als het beschikbaar is in de praktijk. Jongeren en volwassenen zijn eenvoudig in beweging te krijgen door een opdracht.

Tijdens het therapeutisch begeleiden van mensen van alle leeftijden, is het gebruik maken van tekeningen een interventie techniek, die veel informatie kan geven over een situatie of een gemoedstoestand waarin de cliënt zich bevind. Een cliënt vertelt iets in zijn tekening en wij kunnen aan de hand van de universele en symbolische betekenis, deze beeldende taal leren "verstaan". De beeldende taal heeft geen woorden, maar wij kunnen er in samenspraak woorden aan gaan geven.

  • Tekeningen kunnen gebruikt worden voor het exploreren van een huidige toestand, of een gewenste toestand.
  • Tekeningen kunnen informatie geven over actuele levens- of gezinssituaties.
  • Tekeningen kunnen ook ingezet worden in de begeleiding, als woorden te lastig zijn n.a.v. traumatische gebeurtenissen, spreken tot blokkades leidt of gesprekken vastlopen op cognitieve afweerprocessen.
  • Dynamisch tekenen kan ingezet worden om stap voor stap fysieke en emotionele reacties in beeld te krijgen van een proces, die de levenskwaliteit vermindert ( bv. hyperventilatie, angstaanval, niet kunnen inslapen, etc.).
  • Tekeningen zijn dynamisch en organisch in hun vormgeving. Ze geven een vertaling in een beeld in de zichtbare buitenwereld, van de interne onzichtbare belevingswereld. Daarnaast is tijdens het proces van het tekenen, waar te nemen hoe de cliënt reageert en omgaat met hetgeen ontstaat op het papier.

Tekeningen kun je dus op allerlei manieren inzetten, als je met cliënten werkt. Tijdens deze dagen zullen tekeningen en teken-interventies centraal staan. 

Doel

Tijdens deze bijscholing leer je:

  • Tekens en signalen leren verstaan van tekeningen.
  • Systematisch leren kijken zonder vooroordelen of invullingen. 

Het is uiteindelijk alleen de cliënt, de maker zelf, die het antwoord ( vaak deels/ geheel onbewust) weet.

Tekeningen en/of tekenopdrachten leren gebruiken bij:

  1. blokkades en psychische afweerreacties
  2. vastgelopen gesprekken
  3. trauma en heling

Let op! Je hoeft niet te kunnen tekenen om aan deze nascholing mee te willen doen.

Doelgroep

Afgestudeerde therapeuten, in opleiding zijnde therapeuten en andere (para)medici met belangstelling voor interventie technieken met tekeningen. Psychologen, therapeuten, coaches, counsellors, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening.


Bijscholingen in de categorie Bijscholing

Deelpersoonlijkheden

Iedereen herkent bij zichzelf verschillende gemoedstoestanden. Soms heb je geen enkel idee waar deze gevoelens vandaan komen. De ene dag voel je je verdrietig en eenzaam, de dag erna kun je het gevoel hebben alles weer aan te kunnen. De ene keer voel je je onzeker in een bepaald gezelschap...

Jij maakt het verschil

‘Jij maakt het verschil’ heeft als doel het bewust leren gebruiken en optimaal benutten van de heilzame en doorziende kracht van jouw empathisch vermogen. Als hulpverlener ligt het voor de hand dat je empathisch bent maar gebruik je jouw empathisch vermogen echt bewust? Krijg met deze training...

Mindfulness

Mindfulness voor professionals vanuit de Kum Nye traditie

Slapeloze nachten, terugkomende zorgen, onrust en pijnlijke schouders of nek… Voor veel mensen is dit een dagelijkse worsteling. Mindfulness bevordert je innerlijke rust en ontspanning door je aandacht in het hier en nu te houden....

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: