Weerstand

Vorm: Bijscholing / MPsBK
Vakcategorie(ën): Coaching/Counselling / Gesprekstechnieken


Terug

Omschrijving Weerstand

Veel mensen benutten hun kwaliteiten niet in alle situaties even optimaal. Dit is bijvoorbeeld zo wanneer ze in weerstand en blokkades terecht komen. Het verschijnsel weerstand vormt vaak een dekmantel voor mechanismen als beeldvorming, waarbij kwaliteiten in de knel komen. `Weerstand' is te beschouwen als een verzet of afweer tegen iets nieuws, tegen de wijze waarop advies gegeven wordt of de manier waarop iemand zich, gedraagt. Mensen kunnen ook weer­stand of blokkades hebben tegen de inhoud van een bepaalde boodschap of te­gen de persoon die de boodschap overbrengt.

Veel communicatie storingen tussen mensen worden veroorzaakt doordat ze niet precies zeggen wat ze te zeggen hebben: ze communiceren indirect. Bijvoorbeeld door iets anders te zeggen, niets te zeggen of onvolledig te zijn. Soms kan het heel nuttig zijn niet direct te zijn in je communicatie, bijvoorbeeld als je jezelf wilt beschermen omdat een ander jou wil manipuleren. Of wanneer je iets wilt zeggen, maar het moment daar niet geschikt voor is. Vaak echter zijn mensen indirect terwijl ze in die situatie best direct zouden kunnen zijn.

Het komt ook re­gelmatig voor dat de boodschap (inhoud) en de boodschapper (persoon) aan elkaar gekoppeld worden, zodat de boodschapper de schuld krijgt van het (vervelende) bericht. Dit kan een rol spe­len bij een slecht-nieuwsgesprek. In de bijscholing Blokkades tijdens therapie leer je omgaan met deze blokkades en weerstand in je praktijk.

Een mogelijke oorzaak van weerstand is gehechtheid aan het oude. Veel mensen willen dingen het liefst bij het oude laten, zelfs wanneer de oude situatie niet ideaal is. Ze hebben ermee leren le­ven. Ook zijn ze bang dat door de verandering dat wat wél goed was aan de oude situatie zal verdwijnen. Van het oude weet je im­mers wat je hebt.

In de persoon die vanuit weerstand of blokkades reageert in therapie, zit vaak iets te­genstrijdigs: aan de ene kant wil iemand zijn probleem oplossen, aan de andere kant durft hij niet te veranderen en verzet hij zich. Hij wil dat alles blijft zoals het is.

Doel

Tijdens de scholing wordt er gewerkt aan de volgende competenties:

1. Inzicht in de verschillende soorten weerstand
2. Technieken kunnen toepassen om weerstand om te buigen of zelfs te benutten.

PLATO Categorie: Uitbreiding Gespreksvaardigheden / Confrontie

Doelgroep

Reguliere of complementaire (geestelijke) gezondheidszorg zoals psychologen, psychiaters, psychotherapeuten, artsen, verpleegkundigen, tandartsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten en natuurlijk hypnotherapeuten, haptonomen/haptothreapeuten, natuurgeneeskundigen, kinesiologen, paranormaal therapeuten, homeopaten, acupuncturisten, shiatsutherapeuten, reflexologen, maar ook orthopedagogen, leerkrachten, managers, coaches, trainers, etc.

Deze bijscholing is uitermate geschikt voor deelnemers die willen bij en nascholen op het gebied van Medische en/of Psychosociale basiskennis


Bijscholingen in de categorie Gesprekstechnieken

Gelukspsychologie

De ‘gelukspsychologie’ ziet zich als een uitbreiding op de traditionele psychologie, die primair gericht is op het ontdekken en genezen van psychische klachten als depressie, burn-out, zelfvertrouwen, zelfacceptatie etc. De ‘gelukspschychologie’ kijkt naar wat mensen gelukkig maakt, in plaats...

NLP Tijdlijn therapie

Hebben jouw cliënten wel eens last van belemmerende overtuigingen waar ze in het heden tegen aan lopen? Kijk dan eens naar het werken met de tijdlijn. Deze NLP techniek kan tot geweldige inzichten en resultaten leiden.

Overdracht- Tegenoverdracht

De meeste hulpverleners zijn niet onbekend met het fenomeen van de overdracht, staan er ook wel bij stil, maar in veel gevallen komt het mogelijke besef pas achteraf. Hulpverlener en cliënt bevinden zich dan vaak al geruime tijd in een negatieve spiraal die over en weer pijnlijke gevoelens kan...

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: