Zorg ook voor je zelf

Vorm: Bijscholing / MPsBK / Nieuw
Vakcategorie(├źn):


Terug

Omschrijving Zorg ook voor je zelf

Heb jij er ook wel eens last van dat je teveel meeleeft in de problematiek van je cliënten? Het kan soms erg moeilijk zijn om de behandelde problematiek in de praktijk achter te laten. Om te helpen met deze soms lastige situatie is er nu de bijscholing “Zorg voor je zelf”, gegeven door Henk Visser.

Als therapeuten, behandelaars of begeleiders van mensen hebben we onszelf een belangrijke uitdaging en opdracht gegeven; Het verwerven en handhaven van een stabiele innerlijke houding. Een stabiele innerlijke houding biedt de basis van waaruit we het werk met anderen met plezier kunnen blijven doen zonder er zelf last van te krijgen. “Zorg voor je zelf” begint bij het zelf bewustzijn en de psychische gezondheid van de behandelaar zelf. Dit om je zelf als begeleider of behandelaar niet uit te putten, en de ander toch zo goed mogelijk te kunnen helpen.


Bij voldoende zorg voor je zelf stel je jezelf tijdens de behandeling zoveel mogelijk ten dienste van de essentie van de ander en het grote geheel waar we allemaal deel van uitmaken, zonder je zelf daarin en daarbij te verliezen. Je bent als behandelaar een katalysator, een tijdelijke begeleider van het proces van de ander. Een katalysator bevordert en versnelt een proces waarbij de katalysator zelf niet verbruikt wordt.

Als therapeuten en begeleiders werken we met een ander mens. De mens beschouw ik als een organisme met een lichaam, geest en ziel. Op deze verdiepingsdag wordt uitgegaan van het bestaan van de ziel of essentie. De ziel als fenomeen dat tijd en ruimte overstijgt.

Er worden op deze verdiepingsdag handvatten aangeboden om zicht te krijgen op mogelijke onbewuste beweegredenen van de behandelaar. Daarnaast wordt een andere manier van kijken geboden naar het ontstaan van klachten en problemen. In het praktische gedeelte worden vragen aangeboden waarvan de antwoorden aandachtpunten kunnen vormen om de eigen stabiele innerlijke houding nog verder te verbeteren en te waarborgen.

Deze training is ook geschikt om te volgen als bij/nascholing voor de Medische en/of de Psychosociale basiskennis.

PLATO Categorie: Verdieping van Therapeutische Basisvaardigheden / Attitude van de therapeut

Doel

Na de scholing heeft de student:

  1. Kennis hoe symptomen te duiden als informatie van een onderliggende onbalans .
  2. Inzicht in de beweegredenen van eigen handelen en functioneren en inzicht in systemische oorzaken daarvan.
  3. Inzicht hoe de balans van geven en nemen te bewaken en besef van de grenzen daarvan.
  4. De vaardigheid ‘De kunst van het vragen stellen’ creatief toe te passen.
  5. Bij zichzelf geanalyseerd hoe het zelfbewustzijn van de therapeut doorwerkt in de relatie met cliënten.
  6. Inzicht hoe de verkregen informatie te integreren en toe te passen in de eigen werkwijze.

Doelgroep

De cursus is bedoeld als bij en nascholing voor Psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde. Het vooral bedoelt voor therapeuten die er wel eens last van hebben teveel mee te gaan in de problemen van de cliënt. De scholing is geschikt als een bij/nascholing voor de Medische en/of Psychosociale basiskennis.


Bijscholingen in de categorie Bijscholing

Prikkelbare Darm Syndroom

Het prikkelbare darmsyndroom is een verzamelnaam van darm- en soms ook maagklachten, waar in Nederland ruim 500.000 mensen aan lijden. Klachten bestaan o.a. uit diarree, obstipatie, opgeblazen gevoel, misselijkheid, winderigheid en pijn. Lichamelijk zijn er geen afwijkingen, maar deze klachten...

Provocatie in de praktijk

Provocatieve psychotherapie is van origine ontwikkelt door de Iers-Amerikaanse therapeut Frank Farrelly. Deze methode bestaat uit een combinatie van humor, goed contact en uitdaging. Verlang je er als ervaren therapeut, counselor, coach  naar om soms luchtiger en lichter met cliënten te werken?...

Tekenen als interventie

Het plezier van het tekenen, of het opnieuw beleven van het tekenen wordt door velen positief ervaren. Kinderen zullen als vanzelf gaan tekenen, als het beschikbaar is in de praktijk. Jongeren en volwassenen zijn eenvoudig in beweging te krijgen door een opdracht.

Nieuwsbrief

Schrijf in of manage je nieuwsbrief:


Volg ons op sociale media: