Hoe verder als het gesprek stokt

Introductie

Je hebt wel eens van die gesprekken waar je niet zo tevreden over bent. Je gesprek loopt vast, je krijgt de werkelijke patronen en systemen niet helder zichtbaar, of je hebt het idee dat niet alles boven tafel hebt gekregen.

Aankomend

Volledig aanbod zien? Zie “Agenda”

Informatie

Lestijd: 10:00 tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld
Contactdagen: 1

Er zijn jongeren (en ook volwassenen) die het lastig vinden om over hun probleem of gevoel te praten. Op zo’n moment kunnen bijvoorbeeld een paar (duplo)poppetjes, een foto, een gevoelskaartje of een kaartje met een tekst/spreuk helpen om toch in dialoog te komen of te blijven.

Zo’n moment vraagt om een ‘andere taal’ in de vorm van diverse materialen en gereedschappen.

Als je cliënt of cliëntsysteem (jongeren, volwassenen, gezin, team enz.) niet willen praten of niet het achterste van hun tong willen laten zien heeft dit vaak te maken met onrecht dat hen is aangedaan of hen is overkomen. Voorbeelden van zulk onrecht zijn; (oorlog)trauma’s, verslaving, (seksueel)misbruik, agressie, suïcide, automutilatie, anorexia, scheiding en overlijden. Op zo’n moment kunnen (duplo)poppetjes, foto’s, gevoelswaardenkaarten, tekeningen, kaartjes met spreuken, eigenwijsjes soulaas bieden. Daardoor kunnen patronen makkelijker en sneller zichtbaar worden.

Ook bij groepstrainingen geeft het de deelnemers meer ruimte om hun gedachten of gevoelens te delen. Zonder woorden vertellen ze wat ze dwars zit en de materialen vertellen het verhaal in een andere taal.

 

Toepassing en meerwaarde

Wij dragen het contextueel gedachtegoed, de systemische benadering en Gestalt in ons hart/onze vezels mee in alles wat we doen. Het geeft energie te merken dat er zo veel te ontdekken valt, iedere keer opnieuw en het altijd raakt aan de essentie van het leven. We vinden het zeer bijzonder dat wij hiermee mogen werken in het contact met onze cliënten.

 

Werkwijze

De ervaringsgerichte oefeningen die we toepassen wisselen we af met achterliggende theorie over systeem- en contextueel denken. Je zult deze dag met diverse praktische tools je professionaliteit verruimen.

Doel

Het vullen van jouw gereedschapskist met ‘nieuwe’ en ‘andere’ verdiepende gereedschappen/methodieken in de begeleiding van (introverte)cliënten waarbij communicatie niet vanzelf gaat en/of vanzelfsprekend is.

Planning

Overige informatie

SBU: 8 (0,29 EC)
Niveau: HBO
Contactdagen: 1
Dagdelen: 2
Prijs: € 169,-

Doelgroep

De training is bedoeld als bij- en nascholing voor Psychologen, coaches, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers en andere professionals die werken met volwassenen en/of kinderen/jongeren uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde, die zich in deze manier van in dialoog komen en blijven willen ontwikkelen door te ervaren. Enige kennis van het systemische- en contextueel denken is een must.

Accreditatie / Erkenning

De training is bij vele instanties en beroepsverenigingen erkend en/ of geaccrediteerd (zie ons accreditatiebeleid):

ABvC, BATC, CAT, FAGT, KTNO, LVNT, NBVH, NCSV, NFG, NVAGT, NVPA, NVST, SBLP, SNRO, VBAG, VIT, VIV, VVET, VvvK
(VVH punten op aanvraag)

Disclaimer: BivT stelt deze informatie met grote zorg samen, maar het komt voor dat onze lijst niet compleet is. Wij vragen dus altijd aan jou, voordat je deelneemt aan de training om bij je eigen beroepsvereniging(en) te controleren of de training geaccrediteerd en/ of erkend is. Mocht jouw beroepsvereniging de training wel erkennen en/ of accrediteren zonder dat dit op de website staat, dan horen wij dat graag van je!

Programma

Dag 1

  • Opening/Kennismaken
  • Oefening “Voelen, zien en ervaren”
  • De visie die ter grondslag ligt aan ‘Hoe verder als een gesprek stokt’
  • Rol en attitude van de coach/therapeut
  • Oefenen met de diverse materialen
  • Evalueren

Voorbereiding:

  • Lees hfst 2 en 5.8 uit boek ‘Collega Coach | Docent Coach’ (Handboek voor de coach/praktijk)

Doelstelling

Na de training heeft de deelnemer stappen gemaakt in de volgende doelstellingen:

  1. Heeft inzicht in en begrip van de basisprincipes die nodig zijn voor het toepassen en inzetten van diverse materialen tijdens gesprekken als communicatie niet vanzelfsprekend is.
    Hierdoor is de ‘gereedschapskist’ met ‘nieuwe’ en ‘andere’ gereedschappen/methodieken met betrekking tot in dialoog komen en blijven.
  2. Het kunnen toepassen en werken met diverse materialen.
  3. Kennis hebben van het contextuele en systemische gedachtegoed die hier aan ten grondslag ligt.
  4. Het creëren van de werkwijze over hoe dit binnen je eigen (praktijkvoering) professie te integreren.

Herberd Prinsen

Werkt al meer dan 20 jaar vanuit HPC Training, Opleiding en Advies en een praktijk voor psychotherapie. Verder is hij auteur diverse boeken en artikelen voor het onderwijs. Herberd is breed opgeleid en maakt in zijn trainingen, opleidingen en begeleiding gebruik van het contextuele gedachtengoed van Nagy, Systemisch werken, CGT, NLP, TA, Tafelopstellingen, Geweldloze communicatie, lichaamswerk en eigen ontwikkelde methodieken in het werken met diverse materialen.

Literatuur

Boeken aanschaffen? Lees eerst de Boeken disclaimer!

Aangeraden (niet verplicht):
Herberd Prinsen en Sanne van Drenth,  ‘Collega Coach | Docent Coach’, Lannoo, 2015, 175, ISBN: 9789401428910-nur 807

Herberd Prinsen en Klaas Jan Terpstra,  ‘Mentor van nu’, Onderwijs van nu, 2019, 175, ISBN: 9789491141003

Bekijk ook eens deze bijscholingen

Wandelcoaching, 30-09-2020

30 september om 10:00 - 17:00

Kinesiologie, 06-11-2020

6 november om 10:00 - 17:00