Focussen met kinderen en jongeren

Introductie

Ben jij ook gefascineerd door de effectiviteit van de therapie: waardoor werkt de therapie nu, wat maakt dat een cliënt zich gehoord voelt en bereid is te veranderen en dat er ‘van binnenuit’ iets unieks, iets nieuws, iets zelfredzaam ontstaat? Dat is voor mij een dynamisch expressief Focusproces in 3 richtingen: luisteren naar jezelf, naar de cliënt en naar alle lagen van de (non) verbale communicatie.

Voorwaarden

Lestijd: 10:00 uur tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld
Contactdagen: 2

Aankomend

Ga voor alle andere geplande dagen hieronder naar het kopje ‘inschrijven’

Toepassing en meerwaarde

Ik behandel verschillende thema’s en onderwerpen, alle gericht op het verkennen en zelf ervaren van Focussen en Focussend begeleiden van kinderen en jongeren. Tijdens de training leer en ontdek jij hoe je op een constructieve en empatische manier om kunt leren gaan met gedrag- en emoties van cliënten. En om op een milde effectieve manier te ontdekken om bij en met jouw eigen emoties te zijn.

Werkwijze

Het zijn praktijk- en ervaringsgerichte dagen met ruimte voor eigen ervaring, uitwisseling en ontdekkingen:  Luisteren naar jouw innerlijk weten, luisteren naar ‘dat’ wat de cliënt deelt met name non-verbaal en luisteren naar de innerlijke beleving bij de cliënt (daar waar het sluimert, daar waar het vaag en onduidelijk is).  Ik behandel verschillende thema’s en onderwerpen, alle gericht op het verkennen en zelf ervaren van Focussen en Focussend begeleiden van kinderen en jongeren en hoe jij op een constructieve en empatische manier om kunt leren gaan met gedrag- en emoties van cliënten.

Doel

Empathie, Erkenning & Essentie, zijn de bouwstenen en onvoorwaardelijke interventies voor het slagen van een therapie met kinderen en jongeren. Jouw basis houding maakt het verschil en wij gebruiken de lijfelijke belevingen en gewaarwordingen steeds als uitgangspunt. “Je kan niet sneller dan het langzaamste proces!”

Overige informatie

Lestijd: 10:00 uur tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld

SBU: 16 (0,57 EC)
Niveau: HBO
Contactdagen: 2
Dagdelen: 4
Prijs: € 310,-
Examen: Geen

Doelgroep

De praktijkgerichte professionalisering is bedoeld als bij en nascholing voor psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, counselors, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde.

Accreditatie / Erkenning

Deze training is bij verschillende Beroepsverenigingen erkend. Je vindt de details per geplande training in het “Inschrijven” overzicht.

Programma

Dag 1:            

  • Focus stappen, Focus fasen, Felt Sensing
  • Focus vaardigheden: “pauzeren, luisteren, opmerken, volgen“
  • De Focussende basishouding, onvoorwaardelijke empathie: in ‘presence’ zijn
  • Contact-contract
  • Ruimte maken verschillende vormen
  • luisteren in 3 richtingen en spiegelen
  • Symbolisering en Focusing-interventies

Dag 2:

  • Non-verbale communicatie : EBL Emerging Body Language
  • (be) grenzen en veiligheid en autonomie
  • Verdiepende interventies
  • Verschillende expressie mogelijkheden
  • Wat te doen bij ‘verstoringen’ in het proces zowel bij jezelf als bij de cliënt

Doelstelling

  1. Inzicht in de eigen innerlijke belevingsprocessen zodat je deze kunt herkennen, erkennen en inzetten
  2. Inzicht en begrip van de verschillende fasen van het Focusproces en welke (non)-verbale interventies constructief zijn voor de zelfredzaamheid van het proces van de cliënt
  3. Toepassen van interventies, ter ondersteuning en bevordering van de expressie en het symboliseren.
  4. Mogelijkheden toepassen om procesverstoringen en blokkades authentiek te verkleinen en te gebruiken

René Veugelers

René Veugelers is befaamd nationaal en internationaal kinderfocus coördinator. Hij traint ouders therapeuten en docenten rond de filosofie en methodiek Focusing. Al ruim 37 jaar ervaring in de gezondheidszorg, waarvan de laatste 23 jaar met kinderen en jongeren op VSO school en in zijn eigen praktijk . Hij combineert Focusing, beeldende therapie, Scheppende Lichaamstaal en  non- verbale expressie tot een dynamisch geheel!

Literatuur

Boeken aanschaffen? Lees eerst de boeken disclaimer!

Aangeraden (niet verplicht)

Stapert en E. Verliefde, De kunst van het luisteren, Communiceren met kinderen op school en thuis, Uitgeverij Acco, 2003, 177 pag., ISBN: 9789033452994

de Bruyn, Focussen de kracht van innerlijk luisteren, uitgeverij Lannoo, ISBN 9789401417655

Weiser Cornell, De kracht van Focussen, De Toorts, ISBN 9789060207765

Gendlin, Focussen gevoel en lijf, De Toorts, ISBN 90-6020-628-3 De Toorts

Planning

Klik op “inschrijven” voor meer informatie (o.a. alle datums van de groep en bij welke beroepsverenigingen de training is erkend).

Bekijk ook eens deze bijscholingen