Non-verbale processen

Introductie

Kinderen en jongeren reageren intuïtief sterk op lichaamstaal. Wees je bewust van jouw eigen non-verbale communicatie en begrijp hoe je lichaamstaal effectief kan inzetten in contact met kind en/of jeugdige cliënten.

Aankomend

okt
30
Non-verbale processen, 30-10-2020
Weert (Fletcher Hotel Restaurant)
10:00

Volledig aanbod zien? Kijk bij “agenda”

Informatie

Lestijd: 10:00 uur tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld
Contactdagen: 2

Onze lichaamshouding en bewegingen vertellen soms meer dan onze woorden. De training ‘non-verbale processen’ richt zich op de inzet van je eigen lichaamstaal ten opzichte van de jeugdige cliënt. Je wordt je bewust van de voortdurende bewegingsdialoog tussen jou en je cliënt. Ook leer je hoe je door middel van lichaamshouding of beweging een ontspannen en veilige sfeer creëert.

Werkwijze

De rol als professional staat in deze training centraal. We maken onder anderen gebruik van  ervaringsgerichte en bewegingsgerichte werkvormen om ervaringen, emoties en gedachten vorm te geven. Je wordt je bewust van jouw lichaam en bewegingsvoorkeuren.

We wisselen praktijkgerichte oefeningen af met theoretische onderbouwing, waarbij je o.a. kennismaakt met het effect van de somatische overdracht in het werken met kinderen en/of jeugdige  cliënten.

Inbreng van casuïstiek is gewenst.

Toepassing en meerwaarde

Door lichaamshouding en beweging doelgericht in te zetten in interventies ondersteun en versterk je het contact met je jeugdige cliënt.

Doel

Non-verbale processen versterken je verbale communicatie, met effectievere interventies als resultaat.

Planning

okt
30
Non-verbale processen, 30-10-2020
Weert (Fletcher Hotel Restaurant)

Klik op “inschrijven” voor meer informatie (o.a. alle datums van de groep en bij welke beroepsverenigingen de training is erkend).

Overige informatie

SBU: 11 (0.39 EC)
Niveau: HBO
Contactdagen: 1
Dagdelen: 2
Prijs: € 169,-
Examen: Geen

Doelgroep

De training is bedoeld als bij en nascholing voor kind & jeugdhulpverlening, psychologen, (kinder)coaches, (kinder- en jongeren) therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde.

Accreditatie / Erkenning

De training is bij vele instanties en beroepsverenigingen erkend en/ of geaccrediteerd (zie ons accreditatiebeleid):

ABvC, BATC, CAT, FAGT, KTNO, LVNT, NBVH, NCSV, NFG, NVAGT, NVPA, NVST, SBLP, SKJ, SNRO, VBAG, VIT, VIV, VVET, VvvK
(VVH punten op aanvraag)

Disclaimer: BivT stelt deze informatie met grote zorg samen, maar het komt voor dat onze lijst niet compleet is. Wij vragen dus altijd aan jou, voordat je deelneemt aan de training om bij je eigen beroepsvereniging(en) te controleren of de training geaccrediteerd en/ of erkend is. Mocht jouw beroepsvereniging de training wel erkennen en/ of accrediteren zonder dat dit op de website staat, dan horen wij dat graag van je!

Programma

Dag 1:

  • Opening / kennismaking
  • 1e Bewegingsmoment / non-verbale oefening: individueel.
    Thema’s:
    ruimtegebruik, kinesthetische empathie, synchronisatie in beweging (empathisch spiegelen)
  • 2e Bewegingsmoment / non-verbale oefening: van individu naar tweetallen
    Thema’s:
    Embodied consciousness / bewegingskwaliteiten / lichaamsbewustzijn / houding / eventuele blokkades
  • Plenum: verbalisatie vanuit non-verbale ervaringen / mentaliseren
  • Casuïstiek
    non-verbale processen tussen de hulpverlener / zorgprofessional en de cliënt vanuit (eerder opgestuurde) casuïstiek.
  • Theoretische kaders voor non-verbale processen
    vanuit bewegingsmomenten en praktijkvoorbeelden / link naar literatuur

Voorbereiding:

  • Lezen artikelen
  • Maken Dagboek en uiterlijk 2 dagen voor de les uploaden

Doelstelling

  1. Inzicht en begrip krijgen in de communicatie die het lichaam tot uiting brengt.
  2. Praktijkgerichte handvatten ter bevordering van het analyseren door het toepassen van de aangeboden methodieken.
  3. Diverse interventies toe te passen waarmee de hulpverlener instaat is zijn inschatting te maken betreffende haar vakgerichte competenties.

Christina Wintels

Christina Wintels-Fivian is afgestuurd met een Master Vaktherapie Dans en heeft eerder een lerarenopleiding afgerond.

Senior registratie bij Stichting Vaktherapeutische Beroepen (SRVB) en Board certified Dance Movement Therapist (BC-DMT) van American Dance Movement Association (ADTA).

Literatuur

Boeken aanschaffen? Lees eerst de Boeken disclaimer!

Aangeraden (niet verplicht)

Moore, C.L. & Yamamoto, K., Beyond words; movement observation and analysisCordon and Breach Science Publishers, 2000, 297 pg., ISBN: 2-88124-251-0

Koch, S.C., Fuchs, T., Summa, M. & Müller, C., Body memory, metaphor and movement: Advances in consciousness researchJohn Benjamins Publishing Company, 2013, 452 pg., ISBN: 978-90-272-1355-6

Chaiklin, S. & Wengrower, H. The Art and Science of Dance / Movement Therapy: Life is DanceRoutledge, New York & London, 2009, 332 pg., ISBN: 978-0-415-99656-3

Bekijk ook eens deze bijscholingen