De symboliek van het kind

Introductie

Werken met kinderen, is voor een belangrijk deel werken met ouders. Het kind spiegelt in gedrag maar ook in lichamelijke klachten de emotionele gebeurtenissen in zijn leven en wat het van het innerlijk van de ouder voelt.

Informatie

Lestijd: 10:00 tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificaat, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld
Contactdagen: 4

Aankomend

jan
12

Ga voor alle andere geplande dagen hieronder naar het kopje ‘inschrijven’

In deze praktijkgerichte training op Post HBO niveau laten we zien hoe gedrag en klachten van kinderen vertaald kunnen worden met behulp van acupunctuurpunten die ieder hun betekenis hebben. Het kind wil graag dat de ouder zich goed voelt. Het is echter verbaal nog niet in staat dit uit te drukken, maar spiegelt dit fysiek en in gedrag wel. Deze werkwijze levert voor de professional een zeer waardevolle bijdrage aan het werken met kinderen.

Deze module is ook een erkend onderdeel van de opleiding tot Parind Kinder-therapeut.

Toepassing en meerwaarde

Op een snelle en doelgerichte manier wordt helder waarom een kind bepaald gedrag vertoont of een lichamelijke klacht heeft. Je hoeft niet meer te gissen, het lichaam vertelt het je precies. Je werkt als tolk tussen het kind en zijn ouders en helpt hen begrip te krijgen voor elkaar en hun band te verstevigen.

Werkwijze

Je krijgt in deze vier praktijkgerichte professionaliseringsdagen aangereikt hoe het lichaam via honderden acupunctuurpunten zich uitdrukt. Met behulp van spiertesten wordt het acupunctuurpunt gezocht dat vertelt wat het kind uitdrukt met zijn gedrag of ook lichamelijke klacht(en). Vervolgens wordt de betekenis van het acupunctuurpunt vertaald naar ouders en worden tools aangereikt om hiermee te werken.

Doel

Op een snelle en doeltreffende manier wordt helder wat het kind te vertellen heeft zodat dat in het behandelplan en de adviezen kan worden meegenomen. Dit alles met behulp van het gebruik van spiertesten om de acupunctuurpunten te vinden die horen bij de klacht of het gedrag. Het testen voor wie de boodschap van het acupunctuurpunt bedoeld is en het vertalen van de boodschap naar ouders.

Overige informatie

Lestijd: 10:00 tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus, certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld

SBU: 87 (3.11 EC)
Niveau: HBO
Contactdagen: 4
Dagdelen: 8
Prijs: € 620,-
Examen: Geen

Doelgroep

De bijscholing is bedoeld als bij- en nascholing voor kinder-therapeuten, psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde.

Accreditatie / Erkenning

Deze training is bij verschillende Beroepsverenigingen erkend. Je vindt de details per geplande training in het “Inschrijven” overzicht.

Programma:

Dag 1: Hoe spiegelen kinderen hun ouders, uitleg acupunctuurpunten, spiertest eigen maken.

Dag 2: Spiertesten bij baby’s en jonge kinderen, het zoeken van een acupunctuurpunt.

Dag 3: Relatie tussen een klacht en een acupunctuurpunt, casuïstiek.

Dag 4: De vertaling van het gevonden acupunctuurpunt naar de ouders, communicatietechnieken.

Doelstelling

Na de scholing heeft de student de volgende competenties gekregen:

  1. Hij/zij heeft inzicht in de kind-ouderrelatie, hoe spiegelen kinderen hun ouders.
  2. Hij/zij is in staat om een spiertest toe te passen
  3. Hij/zij kent de volgende begrippen en is in staat deze toe te passen: evenwicht, stagnatie en pause-lock, de diverse modes, de verschillende meridianen, de energiestroom in de meridianen en de relatie tussen onze gevoelens en de diverse acupunctuurpunten.
  4. Hij/zij is in staat om met behulp van de spiertest het acupunctuurpunt dat gerelateerd is aan een klacht te vinden en te analyseren.
  5. Hij/zij is in staat om zijn eigen handelen te evalueren en bij te sturen waar nodig.
  6. Hij/zij is in staat om goede communicatie te gebruiken naar ouders en kind toe over de betekenis van het acupunctuur punt.
  7. Hij/zij is in staat om de ouders toepasselijke opdrachten voor thuis mee te geven en die nadien te evalueren.

Charlotte Langen

Heeft sinds 1985 een praktijk voor natuurtherapie en Parind kinder-therapie. Is mede-eigenaar en docent aan de opleiding Parind Kinder-therapie. Studeerde in 1978 af als logopediste en deed daarna de volgende opleidingen: Toegepaste kinesiologie, Marcos-therapie en Systemisch Werk. Is aangesloten bij de Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijze (VBAG)

Angelique Manders

Heeft een praktijk voor natuurtherapie en Parind kinder-therapie. Zij is mede-eigenaar en docent aan de opleiding Parind Kinder-therapie. Studeerde in 1995 af aan de PABO, werkte ruim 14 jaar als leerkracht in het basisonderwijs en 6 jaar in het MBO met risicojongeren. Deed daarnaast de volgende opleidingen: Toegepaste Kinesiologie (door o.a. Huub Verlinden) en bij Phoenix opleidingen Neuro Linguïstisch Programmeren, Transactionele Analyse en Systemisch werk. Angelique is aangesloten bij de Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijze (VBAG)

Literatuur

Boeken aanschaffen? Lees eerst de Boeken disclaimer!

Verplicht

Verlinden, H.,  Acupunctuuratlas van de Gevoelens, Uitgave De Bron, 2010, 160 pag., 9789080175228

Aangeraden (niet verplicht)

Verlinden, H.,  Heel je vermogen, Marcos Uitgeverij, 2006, 192 pag., 9789080736405

Verny, T., Kelly J., The secret life of the unborn child, Little Brown UK, 1982, 256 pag., 9780751510034

Planning

Klik op “inschrijven” voor meer informatie (o.a. alle datums van de groep en bij welke beroepsverenigingen de training is erkend).

Bekijk ook eens deze bijscholingen

De symboliek van het kind, 12-01-2019

12-01-2019 om 10:00 - 17:00

De kracht van voeding, 08-02-2019

08-02-2019 om 10:00 - 17:00

Kinesiologie, 09-03-2019

09-03-2019 om 10:00 - 17:00

Energiewerk, 23-03-2019

23-03-2019 om 10:00 - 17:00