Omgaan met negatieve gedachten

Omgaan met negatieve gedachten

Door Nathalie Wilkers, docente Mindfulness voor therapeuten

Herken je dat? Een cliënt die moeite heeft met negatieve opmerkingen van anderen, maar ondertussen voortdurend negatieve gedachten heeft over zichzelf? En als jij ze dit hebt laten inzien, dan gaan ze er gewoon mee door ondanks dat ze dit echt niet willen. Als therapeut kun je daar soms machteloos tegenover staan. Je cliënt heeft dan het benodigde inzicht en je hebt diverse methodes uitgeprobeerd om je cliënt te ondersteunen, maar niets lijkt echt voor langere tijd te helpen. Soms benoemen cliënten hiernaast een somberheid die eigenlijk altijd aanwezig is en hun geluk dempt. En misschien merk je ook wel bij jezelf dat het niet meevalt om negatieve gedachten te vermijden… Het ligt zo voor de hand dat we hier niet gelukkig van worden en toch gaat het maar door. Wat kun je hier aan doen?

 Bewustwording en acceptatie

Weinig mensen genieten van het gezelschap van individuen van wie de houding blijvend negatief is. Toch tolereren we het kritische geratel dat kan ontstaan ​​in onze eigen geest. Omdat we zo gewend zijn aan de stroom van onze kritische  gedachten, zijn we ons vaak niet bewust van de impact die deze mijmeringen hebben op ons leven. Pas wanneer we ons volledig bewust worden van zulke gedachten en dit leren accepteren, dan kunnen we ons verlossen van het nare gevoel dat ze veroorzaken.

Veel mensen zijn, bij het onderzoeken van hun denkpatronen, verbaasd over de negativiteit die ze daar vinden. Als we op een niet-veroordelende manier onvrijwillige gedachten leren observeren, dan starten we een genezingsproces dat ons in staat zal stellen om intimiderend en verontrustend zelf-praten te vervangen door positieve, krachtige gedachten. Dit vergt echter wel oefening… en hoe doe je dat?

Van negativiteit naar positiviteit

De voortdurende gedachtestroom die onopgemerkt voorbijgaat kan een dempend effect hebben op je humeur en je visie op het leven. Wanneer je echter deze toon van je gedachten herkent, dan kun je ze uitdagen. Je kunt de boodschappen onderzoeken die je in je onderbewustzijn koestert. Je kunt leren om je gedachten vanuit het perspectief van een waarnemer te observeren en jezelf niet te veroordelen om deze gedachten. Je kunt dan naar de stroom van gedachten kijken en merken dat iets in jou gericht is op sombere ideeën of dat je je overgeeft aan zelfkritiek.

Naarmate je je steeds meer bewust wordt van je denkpatronen, zowel positief als negatief,  kun je geleidelijk aan leren de diversiteit te onderkennen en te veranderen. Door jezelf te trainen om je gedachten te observeren, krijg je het vermogen om actief je gemoedstoestand te moduleren. Het zal je uiteindelijk in staat stellen om een ​​fundament van positiviteit te creëren van waaruit je steeds meer jezelf kunt zijn.

Training Mindfulness voor Therapeuten

Tijdens de praktijkgerichte trainingsdagen van Mindfulness voor Therapeuten leer je door middel van Kum Nye Mindfulness de innerlijke kracht en vaardigheden als therapeut enorm te verdiepen. Jouw cliënt vindt zichzelf terug en zal weer verbinding ervaren. Wil jij net als zoveel anderen leren hoe Mindfulness het proces van jou en van je cliënt ondersteunt? Schrijf je dan nu in: Mindfulness voor therapeuten

Secretariaat BivT
info@bivt.nl