Blijf bij je leest – in het belang van je cliënt én jezelf

Blijf bij je leest – in het belang van je cliënt én jezelf

Blijf bij je leest – in het belang van je cliënt én jezelf

In ons vak willen we vaak zoveel mogelijk betekenen voor mensen. Dat is mooi. Maar er zit ook een risico aan: over je professionele grenzen heen gaan.

Soms komt er een moment waarop je denkt:
“Als ik nu ook kinderen ga behandelen… of juist volwassenen… dan kan ik nóg meer betekenen.”

Die intentie is prachtig.
Maar… goede bedoelingen zijn niet genoeg.

Twee veelvoorkomende situaties

  1. De volwassenentherapeut
    Je bent volledig opgeleid om te werken met volwassenen. Je kent de ontwikkelingspsychologie van volwassenen, hun levensfases, copingstrategieën, en de bijbehorende interventies. Dan volg je een korte training over werken met kinderen, en ineens heb je een jongere cliënt in je praktijk.
    Maar kinderen zijn geen mini-volwassenen. Ze denken anders, voelen anders, verwerken anders. En wat voor een volwassene helpend kan zijn, kan voor een kind zelfs schadelijk zijn.
  2. De kindertherapeut
    Je hebt jarenlange ervaring met kinderen en jongeren. Je begrijpt hun taal, hun ontwikkelingsfases, hun spel en symboliek. Dan doe je een korte workshop over volwassenen, en denkt: “Ik kan dat ook.”
    Maar volwassen problematiek vraagt andere diagnostische vaardigheden, andere gespreksvoering, en vaak een ander tempo van verwerking.

Waarom dit een serieus risico is

  • Ontwikkelingspsychologie is geen bijzaak
    Het verschil in hersenontwikkeling, cognitieve vaardigheden en emotionele regulatie tussen kinderen en volwassenen is enorm.
  • Veiligheid en effectiviteit komen in gevaar
    Onvoldoende kennis kan leiden tot ineffectieve behandelingen of zelfs hertraumatisering.
  • Ethiek en beroepscode
    De meeste beroepsverenigingen benadrukken: werk binnen je competenties en verwijs door als het buiten je expertise ligt.

Hoe dan wél je werkterrein uitbreiden?

Wil je écht een nieuwe doelgroep gaan bedienen?
Dan is er maar één weg: een volwaardige opleiding of specialisatie. Dat betekent:

  • Uitgebreide theorie over de doelgroep
  • Praktijktraining onder supervisie
  • Beoordeling van je vaardigheden voordat je zelfstandig aan de slag gaat

Niet voor het diploma aan de muur, maar voor de zekerheid dat je weet wat je doet.

Een oproep aan collega’s

We hebben een verantwoordelijkheid naar onze cliënten, maar ook naar ons vak.
Laten we kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.
Laten we trots zijn op ons specialisme, en samenwerken met collega’s die een ander specialisme hebben.
Want de beste hulp die je soms kunt bieden, is iemand doorverwijzen naar de juiste expert.

💬 Wat denk jij?
Heb jij ooit een cliënt doorverwezen omdat het buiten jouw expertise lag? Hoe reageerde de cliënt?

Web-redactie BivT
bijscholing-instituut@gmail.com