Neurofilosofie in de praktijk ! Nieuwsgierig om de relatie tussen bewustzijn en hersenprocessen en de mogelijke invloed ervan op het therapeutisch proces en -handelen te onderzoeken?
Er aan toe om eens “out of the box” te gaan? Behoefte om de afstemming op je cliënt te verdiepen en te verfijnen?
Deze dag biedt de mogelijkheid om je blik op jouw therapeutisch handelen te verruimen en inspiratie op te doen hoe je dit kunt inbrengen in de relatie met je cliënt.
Toepassing en meerwaarde
Een stapje buiten de box verruimt de blik. Via jou als open venster kan zich voor jou en je cliënten een vrije en veilige ruimte ontvouwen. Dit is verfrissend en kan het therapeutisch proces verdiepen en bevorderen.
Werkwijze
In een open sfeer en ondersteund door verdiepende informatie, wissel je jouw ervaringen uit met andere nieuwsgierige collega’s. Presentaties over de bouw van onze hersenen en de processen daarin maken deel uit van het gezamenlijk onderzoek.
Casusbespreking, ervaringsgerichte oefeningen en discussie over essentiële levensvragen en dilemma’s omtrent het mens-zijn, zijn onze tools voor deze dag.
Doel
Kennis over de werking en de activiteit van de hersenen gecombineerd met inzicht in bewustzijnsprocessen kan het therapeutisch werken met cliënten meerwaarde geven. Wanneer we beseffen dat “ik moet het doen” kan overgaan in “via mij mag het gebeuren”, draagt een toenemende ontspanning bij aan de kwaliteit van ons leven en daarmee aan onze professionaliteit.
De training is bedoeld als bij- en nascholing voor Psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde.
Accreditatie / Erkenning
De training is bij vele instanties en beroepsverenigingen erkend en/ of geaccrediteerd (zie ons accreditatiebeleid)
Er wordt geen accreditatie aangevraagd voor een gratis webinar!
Programma
Voorbereiding:
Het leesmateriaal doornemen
Dag 1:
Kennismaking
Bespreken hoofdpunten uit leeswerk
Bouw en werking van de hersenen
Filosofische t.o.v. psychologische discussie
Uitdagende vragen
Casus
Afronding
Doelstelling
Na de training heeft de deelnemer stappen gemaakt in de volgende doelstellingen:
Enkele complexe schema’s betreffende de bouw en de werking (voor zover onderzocht en bekend) van de hersenen kunnen begrijpen, interpreteren en toepassen in de praktijk.
Aan de hand van casus bespreking inzicht en handvaten krijgen betreffende manieren waarop een cliënt met zingevingsproblemen benaderd en begeleid kan worden.
Het in de relatie met de cliënt kunnen toepassen van een verworven breder perspectief op levensvragen betreffende het mens-zijn.
PLATO Categorie:
MBK: Zenuwstelsel /neurologie | Anatomie en fysiologie PsBK: Leren, geheugen, denken en intelligentie | Vormen van denkprocessen
Mijn naam is Jan Dirk Verveen. Ik ben bioloog (drs.), 1e graads docent, geef lessen menskunde en begeleid bewustwordingsprocessen waartoe ik diverse trainingen en opleidingen heb gevolgd. Mijn natuurwetenschappelijke achtergrond, filosofische inslag, spirituele interesse en fascinatie voor bewustzijnsprocessen heb ik samengebracht in deze bijscholingsdag Hersenen en Bewustzijn-Neurofilosofie in de praktijk.