Omschrijving
De roep om spiritualiteit meer te integreren in de hulpverlening, om de ziel terug te brengen in de psychologie wordt luider. Hoe doe je dat?
Ergens in het verleden zijn psychologie en spiritualiteit van elkaar gescheiden geraakt. Psychologie werd een wetenschap en spiritualiteit werd beschouwd als zweverig. Een vreemde ontwikkeling als je je realiseert dat beide gaan over menszijn, over groei, ontwikkeling en het realiseren van je potentie. De roep om spiritualiteit meer te integreren in de hulpverlening, om de ziel terug te brengen in de psychologie wordt luider. Hoe doe je dat?
Psychologie en spiritualiteit zijn veel nauwer met elkaar verbonden dan we denken. Essentie, Zijn, vormt de grond van ons bestaan en is direct waarneembaar door ons vermogen tot gewaarzijn. We beschikken over dat vermogen door de aanwezigheid van het individuele bewustzijn: de ziel. In deze training gaan we dat individuele bewustzijn verkennen en zien hoezeer de ziel verbonden is met de ontwikkeling van de persoonlijkheid. Als we zeggen dat we ‘werken aan onszelf’ dan betekent dat eigenlijk: werken aan de ziel.
Toepassing en meerwaarde
Een dieper contact met het vermogen tot bewustzijn helpt ons om dichter bij onszelf te blijven. We worden daardoor minder gemakkelijk getriggerd. De verkenning van de ziel als een oneindig potentieel van groei plaatst de persoonlijkheid zelf in een groter veld van bewustzijn. Zo krijgen groei en ontwikkeling een nieuw perspectief dat direct ervaarbaar en toepasbaar is voor onszelf. De inzichten en oefeningen die we doen kun je ook aanbieden aan je cliënten.
Werkwijze
In het hoofdstuk dat dient als voorbereiding wordt al een mooie opzet gemaakt voor deze dag. In de training wordt daar kort nog aandacht aan besteed. Daarna komen er nog twee belangrijke onderdelen aan de orde. In de training wisselen korte stukjes introductie af met concrete oefeningen. Zo worden inzichten gecombineerd met directe ervaringen die je helpen om de inzichten te verdiepen. Er zijn uiteraard korte rondes waarin ervaringen worden gedeeld, zowel in de grote groep als in subgroepen.