Het vinden van het open deurtje om de patiënt/cliënt in beweging te krijgen kan nogal eens lastig zijn. Het interne conflict, de plek waar het vanbinnen ‘vast zit’, is vaak hardnekkig. Transactionele Analyse (TA) geeft hiervoor goed toepasbare methoden en interventies.
Dat hardnekkige gedrag is er ook altijd om belangrijke vaak onbewuste redenen: niemand zet zichzelf zomaar voor niets ‘vast’.
Naast de vastzittende interne dialoog kan met Transactionele Analyse (TA) ook een heel voedende interne dialoog op gang komen. Zodat de patiënt betere gedragskeuzes gaat krijgen en meer zelfverantwoordelijkheid leert nemen. Groot voordeel is ook dat het heel vaak niet nodig is om naar de oorzaak te kijken of in het verleden te graven.
TA werkt vanuit het grondbeginsel ‘ik ben OK, jij bent OK’, en het grondbeginsel dat iedereen de capaciteit heeft om te denken en over zichzelf te (her-)besluiten.
Toepassing en meerwaarde
TA gebruiken als deuropener in vastzittende situaties leert je patiënt vooral goed om zelf goede openingen te vinden en te gebruiken. De interne impasse kan door de patiënt zelf doorbroken worden op een duurzame manier. TA helpt bij uitstek heel goed om de leerverantwoordelijkheid stevig in de handen van de patiënt/cliënt te brengen en te laten. TA dringt hem/haar ook niets op.
Werkwijze
De mix van TA-concepten en -theorie enerzijds en praktijkgerichte ervaringsoefeningen anderzijds is 30% respectievelijk 70%. Voorbeelden zullen komen uit elk van de drie TA-adaptaties: de psychotische, sociopathische en neurotische.
Het werken in het hier-en-nu wordt steeds bekeken en gebruikt. Er word gewerkt met de inbreng van jouw eigen vragen en voorbeelden uit jouw eigen praktijksituaties met patiënten.
Doel
Deze bijscholing is een praktijkgerichte toepassing van TA, toegespitst op de ‘vastzittende’ situaties. Het is ook een uitstekende opfrissing als je al een TA-vooropleiding gedaan hebt.
De bijscholing is bedoeld voor psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten, counselors, coaches en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening, en/of in opleiding zijnde. Enige basiskennis van TA wordt verondersteld, en enige ervaring ermee is een pré maar geen noodzaak.
Accreditatie / Erkenning
De training is bij vele instanties en beroepsverenigingen erkend en/ of geaccrediteerd (zie ons accreditatiebeleid).
Er wordt geen accreditatie aangevraagd voor een gratis webinar!
Programma
Voorbereiding:
Lezen reader
Voorbereiden leervraag
Dag 1
Ego toestanden en transacties (Dit is basiskennis die tijdens het programma niet als apart punt behandeld wordt, tenzij er vragen over zijn, enverder overal in ‘doorschijnt’)
Contractering: kaders om met de interne dialoog te kunnen werken
Contaminatie, decontaminatie: leren de interne dialoog zelf te sturen
Drivers & stoppers: de verinnerlijkte boodschappen en hoe ze ons vast kunnen zetten
Miskenningen ontleden: ruimte maken voor nieuwe interne dialogen
Drama driehoek: vastzitten in het drama, en hoe eruit te komen
Communicatieve Deurtjes: open deur, valkuil deur, doel deur
Strook huishouding: opener van nieuwe interne dialogen
Doelstelling
Inzicht/begrip van mogelijke op TA gebaseerde interventies in ‘vastzittende’ situaties
Meer gedetailleerd vermogen tot analyseren van wat er gebeurt in TA termen in ‘vastzittende’ situaties
Meer ervaring in het toepassen van enkele op TA gebaseerde interventies