Dwangstoornissen

Introductie

Voor veel mensen hangt het leven aan elkaar van het dingen afkloppen op hout, geen spiegels kapot laten vallen en niet op de voegen van tegels stappen.

Aankomend

Volledig BivT aanbod zien? Kijk bij “agenda” Op de hoogte blijven voor volgende datum? Schrijf hier in!

Informatie

Lestijd: 10:00 tot 17:00 uur
Inclusief: Syllabus (digitaal), certificering, koffie/thee
Exclusief: Lunch, boeken, parkeergeld
Contactdagen: 1
Type: MBK en PsBK

We leven allemaal met rituelen die een zeker nut hebben. Ze kunnen echter uit de hand lopen, het vanuit een obsessieve angst voor besmetting, koortsachtig wassen van de handen tot de huid rauw is, is een verstoorde versie van een gezonde drang om schoon te blijven.

Deze stoornis kwam men vroeger zelden in de praktijk tegen. De meeste mensen leden in stilte omdat ze zich schaamden. Dat is gelukkig radicaal verandert. We weten nu dat het zelfs veel voorkomt bij ongeveer 3% van de bevolking.

Werkwijze

Aan de orde komt de theoretische kennis met betrekking tot de dwangstoornissen. Deze wordt uitgediept  aan de hand van veel praktijkvoorbeelden en met ruimte voor eigen  casuïstiek , (praktijk)ervaring en discussie in de groep alsook enkele praktisch gerichte oefeningen.

Doel 

Deze training is erop gericht om inzicht te krijgen in de verschillende dwangstoornissen en de oorzaken daarvan en welke behandelingen bij deze stoornissen kunnen worden ingezet.

Planning

Overige informatie

SBU: 9 (0,32 EC)
Niveau: HBO
Contactdagen: 1
Dagdelen: 2
Prijs: € 195,-
Toetsing: in je e-learning Meerkeuze vragen
Certificering: Digitaal certificaat van deelname

Online training:
Deelname aan een online training is een camera aan verplicht tijdens de training.

Doelgroep

De bijscholing is bedoeld als bij- en nascholing voor Psychologen, therapeuten, psychosociaal hulpverleners, maatschappelijk werkers, artsen, hypnotherapeuten, regressietherapeuten en andere paramedici uit de reguliere en complementaire hulpverlening en in opleiding zijnde. Het gaat om therapeuten en coaches die hun inzicht in de grondslag van psychologische methodieken willen verbreden en verdiepen.

Accreditatie / Erkenning

De training is bij vele instanties en beroepsverenigingen erkend en/ of geaccrediteerd (zie ons accreditatiebeleid).

Programma

  • Kennismaking en inventarisatie.  
  • PowerPoint Dwangstoornissen in de DSM5 
  • Het Dwangneurotische Karakter 
  • Het hardnekkige gevoel van onvolledigheid of onvrede bij dwangpatiënten 
  • Het doel gerichtheid tekort bij dwangpatiënten  
  • De ontwikkelingsstoornis bij dwangpatiënten                                                
  • Behandeling en casuïstiek 
  • Afronding 

Doelstelling

  1. Heeft inzicht in en begrip van de basisprincipes die nodig zijn voor het toepassen van de Dwangstoornissen.
  2. Het kunnen toepassen van de Dwangstoornissen in de praktijk.
  3. Het creëren van de werkwijze over hoe je de Dwangstoornissen binnen je eigen (praktijkvoering) professie te integreren.

 

Plato Term:
PsBK: Psychopathologie en herkennen van risicodragende situaties voor cliënt | Stoornissen | Obsessieve compulsieve en verwante stoornissen
MBK: Psychologie | Psychopathologie | Obsessieve compulsieve en verwante stoornissen

Helma Jonkers

Helma Jonkers is opgeleid tot Psycholoog/orthopedagoog en is sinds 1980 werkzaam in haar eigen praktijk. Ze is als docente Psychiatrie, Psychologie en Zingeving verbonden geweest aan diverse Hogescholen in Amsterdam en Utrecht. In haar studie en werk is ze sterk beïnvloed door de  Existentiële Psychologie met als specialisatie   Victor Frankl ( Weens psychiater)  en I Yalom

Andere trainingen van Helma:

Angst en stressstoornissen
Depressieve stoornissen
Dissociatieve stoornissen
Eetstoornissen
Persoonlijkheidsstoornis
Posttraumatische Stressstoornissen
Psychotische stoornissen
Seksuele stoornissen
Verslavingsstoornissen

Ervaringen van deelnemers

Fijne mix tussen leerstof en praktijk voorbeelden.

Ik vond het een goede training, doordat ik lang in de psychiatrie heb gewerkt en door mijn verpleegkundige achtergrond vond ik de theorie niet genoeg diepgang hebben.  De casuïstiek en de voorbeelden waren wel fijn en leerzaam. Fijn dat de meeste collega’s veel ervaring hadden. Wel lekker enthousiast en het tempo was ook goed.


Het was een fijne training, waarin ik hetgeen wat ik wist over dwangneuroses weer scherp kreeg.  Ik vond het een fijne dag en de trainer is enorm ervaren, maar ook fijn de praktische casuïstiek die ze toepas.


Ik heb veel geleerd van deze training. Ik ben zelf niet opgeleid in psychologie-achtige dingen, werk als shiatsu-therapeut wel veel met de emoties van mensen.
In de Chinese geneeskunde hebben we een geheel eigen manier van diagnosticeren, maar toch heb ik veel handvatten gekregen m.b.t. het herkennen van dwangstoornissen en het zoeken naar de oorzaken. Het was fijn, dat de docent ook het belang van lichaamsgericht behandelen kon zien. Ik vond het een fijne dag


Helma is een fijne docent, respectvol, kundig en vlot in het lesgeven. Er zit een prettige vaart in.

Was een fijne dag.

Ik vond het leerzaam en ook fijn om in diverse rooms samen te komen.

Persoonlijk vond ik het stuk over de symboliek van de stoornis erg verhelderend. Mijn eigen ervaring uit de praktijk is dat het ook altijd zo werkt. Het kan interessant zijn om wat meer casus op te voeren waarin dat naar voren komt.  De rest van de cursus vond ik inspirerend en leerzaam.


Literatuur

Boeken aanschaffen? Lees eerst de boeken disclaimer!

Aangeraden lezen literatuur

Leerboek psychiatrie, Auteur: M.W. Hengeveld, Nederlands Hardcover 9789058982780 Druk: 3 augustus 2016 780 pagina’s  

 Clijsen M. et al.; Leerboek Psychiatrie voor Verpleegkundigen, uitg. Reed Business, Amsterdam 2015, ISBN: 9789036813112  

Voor deelnemers die een andere versie van het boek hebben of die hun PsBK opleiding met andere literatuur hebben gedaan: het gaat om de hoofdstukken over Dwangstoornissen. Het zou voldoende moeten zijn om de theorie daaruit te herhalen.

Bekijk ook eens deze bijscholingen

Kinesiologie, 19-04-2024

19 april om 10:00 - 17:00

Tinnitus, 24-05-2024

24 mei om 10:00 - 17:00

DSM-5 7-06-2024, Online

7 juni om 10:00 - 17:00